Definiciones
y hechos generales
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Glasgow is in Scotland
(Glasgow está en Escocia) |
Sentimientos
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We are very
happy
(Estamos/somos muy felices) |
Estados
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I'm hungry and he is thirsty
(Tengo hambre y el tiene sed) |
Profesiones y
nacionalidades
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My brother is a lawyer
(Mi hermanos es abogado) |
Precios
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How much is it? It's 3 euros
(Cuánto es? Son 3 euros) |
Medidas
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It's 10 metres long
Mide 10 metros |
Edad
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She is fourteen years old
(Ella tiene catorce años) |
Tiempo
atmosférico
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It's hot and sunny today, but tomorrow it will be cold.
(Hace calor y hace sol hoy, pero mañana hará frío) |
martes, 11 de julio de 2017
TO BE and TO HAVE GOT
THE VERB “TO BE”
Podemos distinguir tres formas: afirmativa, negativa e
interrogativa.
El verbo “to be” generalmente se traduce por ser/estar, pero
a veces también por tener o hacer:
El
verbo “to be” también se utiliza en combinación con “there” :
There is +
sustantivo singular
There are +
sustantivo plural
Esta
construcción equivale a nuestra expresión impersonal “HAY”:
There
is a book on the table (Hay un libro sobre la mesa)
There are
two books on the table (Hay dos libros sobre la mesa)
THE VERB “HAVE GOT”
El verbo "have got" significa tener. Expresa lo que poseemos o las
características de alguien o algo cuando lo describimos:
She's got long straight dark hair (Ella tiene el pelo largo,
liso y oscuro)
He's got big green eyes (Él tiene los ojos grandes y verdes
/ grandes ojos verdes)
lunes, 26 de junio de 2017
Verano 2017
Y entonces, llegó el verano.
Felicidades a los que habéis aprobado: buen trabajo.
A los que tenéis algo pendiente para septiembre mucho ánimo para seguir esforzándoos. Si necesitáis ayuda, ya sabéis: hablamos.
Por aquí me encontraréis, trasteando con los míos.
domingo, 11 de junio de 2017
Present simple
El presente simple tiene la misma forma que el infinitivo, sin “to”,
pero en la tercera persona singular añadimos “s” o “es”.
Afirmativa:
Sujeto + verbo en infinitivo (forma base) ó +s/ es en la
tercera persona singular: he, she, it
Example: I go
to the beach every summer
She goes to the
beach every summer
He cleans his
room every day
Negativa:
Sujeto + do not / don’t + verbo su
forma base
Sujeto + does not / doesn’t + verbo
su forma base
Interrogativa:
Do + Sujeto + verbo su forma base +?
Does + Sujeto + verbo
su forma base +?
La respuesta corta es siempre con do/does,
don't/doesn't:
Do you like it? Yes, I do / No, I don't
Does
she go to school? Yes, she does /No,
she doesn't
Recuerda:
Cuando utilizamos el verbo auxiliar does en interrogativa o en negativa,
ya el verbo principal no lleva “s”
Si el verbo principal es “do”, al ponerlo en
interrogativa y negativa también utilizamos el auxiliar “do”:
I do my homework in the afternoon
He doesn’t do his homework in the aftenoon
Does she do her homework in the afternoon?
Aprende y repasa aquí las
reglas de ortografía.
Usamos el presente simple para:
1-
acciones que ocurren
habitualmente:
I get up at 6.30 every morning
2- expresar
opiniones: I like flowers
3- verdades generales: The sun
rises in the East
4- Definiciones: A
teacher is someone who teaches
También se usa para expresar el future (Schedules).
El presente simple se suele utilizar con ciertas expresiones de tiempo:
- Frequency adverbs (always, usually, often, sometimes, seldom,
never...). Recuerda que los adverbios de frecuencia se
colocan delante de todos los verbos y detrás del verbo To be:
I always work in the morning.
I am always on time for work.
- Expressions of time that mean habit:
- combinaciones
con every: everyday, every year, every afternoon, etc...
- el número de veces que hacemos algo:
- once,
- twice,
- three times, four times, etc...
Nota que cualquiera de estas expresiones las
podemos combinar:
once a week (una vez a la semana)
twice a year (dos veces
al año)
three times a month
(tres veces al mes).
jueves, 8 de junio de 2017
Plurals. Determiners and quantifiers
Plurals
We usually form the plural by adding -s to the singular of the noun. But, there are some other rules you must bear in mind:
Determiners and quantifiers
Countable and Uncountable Nouns.
Tanto en español como en inglés, hemos de
distinguir entre sustantivos contables e incontables.
a. En inglés, los contables son aquellos sustantivos que
tienen una forma singular y otra plural y podemos anteponerles
un numeral. Generalmente, son sustantivos que designan objetos, personas o
animales: pencil/pencils, person/people, lion/lions, etc. Con
los contables en singular solemos utilizar el artículo a/an,
que es sólo singular; y con los contables en plural podemos
utilizar some o any.
Ejemplo:
There is a person in the
classroom / There are some people in the classroom
There isn’t a lion in the zoo. / There aren’t any lions in
the zoo.
b. En
inglés, los sustantivos incontables son aquellos que sólo
tienen una forma singular y no se les puede anteponer un numeral.
Generalmente son sustantivos que designan sustancias (honey, sugar), líquidos
(water, milk), materiales (wood, iron), cualidades o conceptos abstractos
(faith, hope). Cuando estos sustantivos funcionan como sujeto de la
oración, el verbo debe ser siempre 3ª persona singular:
Money is the problem.
Con los sustantivos incontables NUNCA podemos
utilizar a/an, pero sí podemos utilizar some o any.
Ejemplo:
There is some butter in the fridge but there
isn’t any jam.
Hay algunos sustantivos incontables que se
pueden usar en ocasiones como contables: some coffee /a coffee (una
taza de café); some paper/a paper(un periódico); some
hair/a hair (un pelo). Algunos otros los podemos hacer contables
anteponiendo alguna unidad de medida: some milk/two bottles of milk; some
bread/ a loaf of bread.
El
artículo the puede usarse tanto con contables como con
incontables.
Determiners and Quantifiers:
a, an , some, any, much,
many, a lot, a lot of.
a/an: este artículo es sólo singular y se utiliza sólo con sustantivos
contables en singular: a pen, a ruler.
some/any:
Estos adjetivos hablan de cantidad en forma indefinida y pueden usarse con los
contables en plural y con los incontables. Some en oraciones afirmativas
(casi siempre), y any en oraciones interrogativas y negativas:
There is some tea in the
kitchen
There are some books on
the table
Is there any cheese in the fridge?
Are there any apples in the basket?
There isn’t any money in my
pocket.
There aren’t any coins in my pocket.
much/many: Estos
adjetivos de cantidad también indefinida se usan: much con incontables y many
con contables, generalmente en oraciones interrogativas y negativas.
How much milk is there? There isn’t much
How many....?
¿Cuántos/as.....? |
Con nombres contables en plural
How many chairs are there? ¿Cuántas sillas hay? |
How much...?
¿Cuánto/a....? |
- Con nombres no contables.
How much flour is there? ¿Cuánta harina hay? - Cuando va con el verbo to be sirve para preguntar el precio de una cosa: How much is it? ¿Cuánto es? |
a lot of / a lot: Es también un indefinido de cantidad que puede
usarse con contables e incontables:
Have you got many friends?
Yes, I have a lot.
Yes,
I have a lot of friends.
Is there a lot of noise?
Yes, there is a lot.
lunes, 22 de mayo de 2017
Doubling consonants
Some verbs double the final consonant and some do not.
Are you feeling confused about it?
Then, keep reading:
Words ending with a Consonant-Vowel-Consonant Pattern
One-syllable words:
ED = If the word ends in a CVC pattern, it gets a double consonant + ED.
ING = If the word ends in a CVC pattern, it gets a double consonant + ING.
Examples:
ED = RUB > rubbed, STOP > stopped
ING = HOP > hopping, SIT > sitting
BUT
Words ending in w,x,y do not follow this rule, simply add ED, or ING
Examples: snow > snowed, box > boxing, play > playing
Two-syllable words:
ED = If the stress is on the first syllable, the word only gets one consonant + ED.
ING = If the stress is on the first syllable, the word only gets one consonant + ING.
Examples:
visit > visited, open > opened
happen > happening, enter > entering
ED = If the stress is on the second syllable, the word gets a double consonant + ED.
ING = If the stress is on the second syllable, the word gets a double consonant + ING.
Examples:
refer > referred, admit > admitted
begin > beginning, permit > permitting
Words ending in E
ED = If the word ends in E, simply add ED
ING = If the word ends in E, drop the E, add ING
Examples:
ED = smile > smiled, fine > fined
ING = dance > dancing, skate > skating
Words ending in Y
Consonant + Y
ED = If the word ends in Y, and has a consonant before it, change the Y to I and add ED.
ING = If the word ends in Y, and has a consonant before it, simply add ING.
Examples:
ED = study > studied, marry > married
ING = carry > carrying, reply > replying
Vowel + Y
ED = If the word ends in Y, and has a vowel before it, simply add ED.
ING = If the word ends in Y, and has a vowel before it, simply add ING.
Examples:
ED = play > played, stay > stayed
ING = enjoy > enjoying, stray > straying
Are you feeling confused about it?
Then, keep reading:
Words ending with a Consonant-Vowel-Consonant Pattern
One-syllable words:
ED = If the word ends in a CVC pattern, it gets a double consonant + ED.
ING = If the word ends in a CVC pattern, it gets a double consonant + ING.
Examples:
ED = RUB > rubbed, STOP > stopped
ING = HOP > hopping, SIT > sitting
BUT
Words ending in w,x,y do not follow this rule, simply add ED, or ING
Examples: snow > snowed, box > boxing, play > playing
Two-syllable words:
ED = If the stress is on the first syllable, the word only gets one consonant + ED.
ING = If the stress is on the first syllable, the word only gets one consonant + ING.
Examples:
visit > visited, open > opened
happen > happening, enter > entering
ED = If the stress is on the second syllable, the word gets a double consonant + ED.
ING = If the stress is on the second syllable, the word gets a double consonant + ING.
Examples:
refer > referred, admit > admitted
begin > beginning, permit > permitting
Words ending in E
ED = If the word ends in E, simply add ED
ING = If the word ends in E, drop the E, add ING
Examples:
ED = smile > smiled, fine > fined
ING = dance > dancing, skate > skating
Words ending in Y
Consonant + Y
ED = If the word ends in Y, and has a consonant before it, change the Y to I and add ED.
ING = If the word ends in Y, and has a consonant before it, simply add ING.
Examples:
ED = study > studied, marry > married
ING = carry > carrying, reply > replying
Vowel + Y
ED = If the word ends in Y, and has a vowel before it, simply add ED.
ING = If the word ends in Y, and has a vowel before it, simply add ING.
Examples:
ED = play > played, stay > stayed
ING = enjoy > enjoying, stray > straying
sábado, 20 de mayo de 2017
viernes, 19 de mayo de 2017
Fotografía matemática
Si os interesa la fotografía matemática, quizá queráis echarle un ojo al trabajo de los compañeros guardeses:
"Sil-metría" : Tamara Rodríguez.
"cosx = sen x - 1" : Marco Patiño.
"O pequeno é ao grande como o grande é a todo": Alejandro Baz.
La votación está abierta hasta el 31 de Mayo
http://ochoupindixital.blogspot.com.es/2017/05/concurso-de-fotografia-matematica.html
miércoles, 17 de mayo de 2017
viernes, 12 de mayo de 2017
Guess who is this celebrity
Do you want to have your students speaking? If the answer is yes then: gamify your ESL classroom.
Ask closed questions (YES/NO) and let´s have fun: leave a comment if you want to play.
http://sites.google.com/site/hablemosandletstalk
Can you guess who these people are?
Where are you, Peppa?
Younger learners can have fun looking for their favourite cartoon characters. Can you find them all?
miércoles, 10 de mayo de 2017
Five little monkeys
Five little monkeys jumping on the bed
One fell off and bumped his head
Mama called the doctor,
And the doctor said
No more monkeys jumping on the bed
viernes, 5 de mayo de 2017
Happy Mother's day
Mums rock. But at certain times of the day, mums just rock their kids to sleep.
Happy Mother's day to all sleep-deprived and loving mothers.
martes, 2 de mayo de 2017
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